Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) ialah sebuah agensi yang ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia pada bulan April 2006 untuk membantu individu menguasai situasi kewangan mereka dan mencapai ketenangan minda hasil daripada penggunaan kredit secara bijak.
saya pernah ke pejabat utama AKPK dalam satu lawatan semasa menuntut di USIM beberapa tahun lepas, terletak berdekatan dengan Pertama kompleks, jalan sogo. hasil dari lawatan singkat itu, kami diberi taklimat tentang apa itu AKPK, sejarah penubuhan, ahli yang terlibat, dan turut diberi peluang untuk melawat sekitar pejabat.
kebanyakan ahlinya adalah bekas/senior yang pernah berkhidmat di bank - bank tempatan. tujuan utama AKPK adalah untuk membantu menguruskan kewangan bagi warganegara yang mempunyai rekod yang kurang bagus dalam pengurusan kewangan mereka : contoh : diblacklist oleh bank dll.
mereka akan membantu membuat persefahaman bersama antara bank dan pelanggan yang diblacklist, dalam usaha menyelamatkan kedua - dua belah pihak. kelebihannya adalah, kebanyakan ahli yang terlibat merupakan bekas - bekas pegawai di bank, mereka boleh dikatakan 'orang dalam' yang mampu membantu kedua - dua belah pihak.
AKPK menawarkan perkhidmatan secara percuma kepada semua warganegara khususnya yang mempunyai rekod buruk didalam pengurusan kewangan mereka.
satu fakta tentang kadar muflis di Malaysia, MAJORITI ADALAH DIKALANGAN ORANG MUDA dan faktor utama yang menyumbang kearah itu adalah penggunaan KAD KREDIT yang keterlaluan, seterusnya nanti, saya akan cuba bincangkan tentang KAD KREDIT dan kesannya...
buku yang diterbitkan |
untuk maklumat lanjut, sila layari website AKPK -http://www.akpk.org.my/my/
No comments:
Post a Comment